Joga- Chaturanga dandasana (krótki przewodnik)

Chaturanga Dandasana, tłumaczona jako pozycja kija podpartego w czterech miejscach, jest jedną z najtrudniejszych początkowych pozycji jogi, w szczególności dla kobiet, ponieważ nie mają one zazwyczaj wystarczająco rozwiniętych mięśni ramion. Chaturanga wykonywana prawidłowo ma przypominać linię prostą.

Zacznijmy od początku- jak poprawnie wykonać Chaturangę?

  1. Przejdź do pozycji deski (plank),
    ustawiając zewnętrzną krawędź swoich ramion w tej samej linii, co środkowe palce dłoni na macie. Nadgarstki powinny znajdować się w linii dolnych żeber. Stopy ustawione na szerokość bioder, podwinięte palce stóp.
  2. Rozszerz palce dłoni i przyciśnij dłonie do maty.
  3. Unieś delikatnie uda, a następnie zrotuj je do wewnątrz.
  4. Ważne jest prawidłowe ustawienie miednicy: przednie kolce biodrowe skierowane do dolnych żeber, pośladki przesunięte w kierunku pięt.
  5. Oddychaj równomiernie i głęboko.
  6. Na wydechu delikatnie opuść ciało, tak aby ramiona znajdowały się równolegle do podłogi. Łokcie powinny delikatnie dotykać boków żeber, utrzymując kąt pomiędzy ramionami a przedramionami 90 stopni.
  7. Cały ciężar ciała powinien spoczywać w czterech miejscach: na dłoniach i palcach stóp. Ciało powinno znajdować się w jednej linii (jak kij ;)). Twarz rozluźnij i skieruj wzrok w matę.
  8. Skoncentruj się na rozciągnięciu całego ciała od piet po czubek głowy.

Przeciwwskazania:

  •  menstruacja
  • ciąża
  • urazy nadgarstka
  • urazy kręgosłupa
  • bóle w gałce ocznej, jaskra

Wskazówki dla początkujących:

  1. W ostatnim stadium nie przesuwaj się za bardzo do przodu.
  2. Ugnij kolana i pozwól im podpierać ciało.
  3. Połóż się na podłodze i dociskaj/odpychaj się rękami do podłogi.

Korzyści wynikające z praktyki chaturangi:

  • wzmocnienie barków, ramion i nadgarstków,
  • wzmocnienie mięśni brzucha i poprawa funkcjonowania narządów wewnętrznych,
  • wzmocnienie pleców, stabilizacja całego ciała,
  • przygotowanie do praktyki trudniejszych pozycji,
  • poprawa postawy,
  • wzmocnienie siły woli

 

Zapraszam do praktyki 🙂

PS. Jeżeli jesteście ciekawi, w jaki sposób joga wpływa na regulację emocji zapraszam wraz z Aleksandrą Jandą do zapoznania się z wywiadem https://aleksandrajanda.pl/joga-w-regulacji-emocji-wywiad/

Facebook Comments

KIM JESTEM? Pasjonatką sportu i zdrowego odżywiania, zafascynowaną tajnikami psychologii. Tancerką, aktywnym trenerem, kobietą maratończykiem i miłośniczką jogi. Odkąd pamiętam prowadzę aktywny tryb życia. Wychowałam się w rodzinie, w której do szkoły jeździło się rowerem, a wakacje spędzało się na wyjazdach sportowych. Narty, lotnie, rowery, rolki. Sport mnie ukształtował, sport mnie wychował. Sport nauczył mnie łamać kolejne bariery psychiczne i sięgać po więcej. Sport nauczył mnie dbać o własne ciało i umysł. Sport pokazał mi możliwości, sport podarował mi ogromne, niesamowite emocje. Sport nauczył mnie cieszyć się życiem i zachęcił do dbania o siebie. Sport sprawił, że zapragnęłam żyć naprawdę. Zapragnęłam żyć forever.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *